Tips en routes van Italian Residence om zo snel mogelijk, zonder al te veel files, maar ook zo fraai mogelijk naar Italië te reizen. Via Zwitserland voor bestemming Noord Italiaanse meren, Toscane en
Umbrië.
Vignet, voor vertrek regelen: https://www.anwbvignetten.nl/zwitserland.html#
Verkeersinformatie voor onderweg: Verkeersinformatie buitenland | ANWB
Kies de beste route naar Italië – van de Gotthardtunnel en
de Brennerpas tot alternatieve routes
Ga je met de auto of camper op vakantie naar Italië? Dan is het handig om voor vertrek de beste, snelste (of mooiste) route uit te stippelen.
Maar reis je dan het beste via Zwitserland, Oostenrijk of Frankrijk? We zetten alle opties voor je op een rijtje. Zo kun je de route kiezen die het beste bij je vakantiebestemming past
Via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië?
Of je het beste via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië kunt rijden, is afhankelijk van je bestemming. Ga je naar het Comomeer of het Lago Maggiore, dan rijd je het beste via Zwitserland. Dat geldt ook voor Toscane en Umbrië.
Ga je naar de Adriatische kust, Le Marche of andere bestemmingen aan de oostkust van Italië? Dan kun je het beste via Oostenrijk reizen.
Vier je vakantie aan het Gardameer? Dan kun je zowel via Zwitserland als via Oostenrijk rijden. Voor de noord/oostzijde van het meer is de route via Oostenrijk wel iets sneller (al scheelt het niet veel). Voor de zuidzijde van het meer reis je het snelst via Zwitserland. De route via Oostenrijk is meestal wel iets goedkoper (qua tol en vignetten).
Via Zwitserland naar Italië
Eerst een algemene tip: zorg naast het auto verzekeren op tijd voor een vignet voor de reis door Zwitserland. Dit is verplicht – voor je de grensovergang passeert moet de sticker op de voorruit zitten (en als je met caravan reist, moet ook deze een apart vignet hebben). Je kunt de sticker desgewenst ter plekke kopen, maar makkelijker is het om dit van tevoren te doen bij de ANWB (het vignet is één kalenderjaar geldig)
Door de Gotthardtunnel
Wanneer je via Zwitserland naar Italië rijdt (de snelste route voor als je naar onder meer het Comomeer en Toscane wil), dan is de route via de zeventien kilometer lange Gotthardtunnel de bekendste en vaak ook de snelste optie, wel de minst mooie en file gevoelige in het hoogseizoen. Als je tenminste het moment van aankomst voor de Gotthardtunnel een beetje strategisch plant, want op drukke dagen kan de wachttijd enorm oplopen. Een handige rekensom is dat één kilometer file voor de tunnel ongeveer tien minuten wachttijd betekent. Rijd het liefst niet in het weekend door de Gotthardtunnel, zeker niet in het hoogseizoen. Als je de tunnel op vrijdag in plaats van op zaterdag inplant, scheelt dat heel wat file. Kijk ook goed naar het moment van de dag: ’s ochtends vroeg ( voor 10.00 uur) is het meestal nog rustig, dus als je niet ver van de Gotthardtunnel overnacht ( max 300km) kun je op tijd op pad. Ook later op de middag begin avond valt de wachttijd meestal mee.
Eenmaal in de Gotthardtunnel kun je afstemmen op het speciale radiokanaal, dat je wijst op de regels, de veiligheid en tussendoor rustgevende muziek laat horen.
5 redenen om de Gotthardtunnel met je auto te vermijden
- Lange wachttijden: De Gotthardtunnel is een van de drukste tunnels in Europa en tijdens drukke vakantieperiodes kan het verkeer zich kilometerslang ophopen voor de tunnelingang. Dit kan leiden tot lange wachttijden, wat zowel frustrerend als tijdrovend kan zijn.
- Risico op ongevallen: Door de lange lengte van de Gotthardtunnel is er een verhoogd risico op ongevallen, vooral bij druk verkeer en slecht weer. Bij een ongeval kan het verkeer worden stilgelegd, waardoor er nog meer vertragingen ontstaan.
- Hoge tolkosten: De tolkosten voor het gebruik van de Gotthardtunnel zijn relatief hoog in vergelijking met andere tunnels in Europa. Dit kan voor veel mensen een extra financiële last zijn.
- Alternatieve routes: Er zijn verschillende alternatieve routes beschikbaar, afhankelijk van waar je naartoe wilt en waar je vandaan komt. Deze routes kunnen niet alleen minder druk zijn, maar ook mooie landschappen bieden om van te genieten.
- Het meest filegevoelige traject is de Gotthardtunnel, waar je op een zwarte dag tot 4 uur kunt verliezen. Niet enkel aan de tunnel zelf maar ook aan de grensovergang met Italië. Ook aan de grensovergang tussen Frankrijk en Zwitserland kun je op drukke dagen veel tijd verliezen omdat aan de douanepost je vignet gecontroleerd of aangekocht moet worden. Dat koop je dus beter op
voorhand.
Het is dus verstandig om een Hotelovernachting ruim van tevoren te boeken voor je reis naar Italie max 300km vóór de Gotthardtunnel
Vier passen als alternatief voor de Gotthardtunnel
Is het te druk voor de Gotthardtunnel of rijd je sowieso liever niet door zo’n lange tunnelbuis? Er zijn voldoende alternatieven, met een aantal passen en een aantal minder lange tunnels. Het bekendste alternatief voor de Gotthardtunnel is de Gotthardpas, die van mei tot oktober is geopend (als het weer het toelaat). Ga wel op tijd van de snelweg af, afslag 38 of 39 ( Goscchenen-Wassen) op de heenreis en afslag 42 Quinto voor de terugreis zodat je niet alsnog in de file voor de Gotthardtunnel belandt.
De route over de pas duurt ongeveer een uur langer dan die door de tunnel, maar bij een flinke file voor de tunnel kun je hier wel wat tijdwinst behalen. Bovendien krijg je magnifieke uitzichten als bonus, en halverwege leuk restaurant met prachtig uitzicht.
Nog een alternatief voor de Gotthardtunnel is de San Bernardinopas, die iets meer naar het oosten ligt. Je rijdt dan wel iets om (de route duurt ongeveer anderhalf uur langer dan via de Gotthardtunnel), maar wordt wederom getrakteerd op prachtige vergezichten.
Nog wat hoger dan de San Bernardinopas ligt de Splügenpas. Deze schitterende route is vooral een goed alternatief als je vakantie viert aan het Comomeer óf als de heenreis al een belangrijk onderdeel vormt van je vakantie, want je doet er wel aanzienlijk langer over dan via de Gotthardtunnel of -pas.
Ten westen van de Gotthardtunnel vind je de brede Simplonpas, die vooral handig is als je vakantie viert aan het Lago Maggiore, maar die ook een prachtige en rustige route vormt voor als je in Italië nog wat verder moet rijden.
De bijna zes kilometer lange Grote Sint Bernardtunnel is een goed alternatief voor de
Gotthardtunnel voor als je naar Valle d’Aosta of Piemonte reist
Via Oostenrijk naar Italië
Zorg tijdig voor een vignet. Dit is verplicht – voor je de grensovergang passeert moet de sticker op de voorruit zitten. Voor Oostenrijk zijn er drie soorten vignetten (voor tien dagen, voor twee maanden en voor een jaar). Je kunt de sticker desgewenst ter plekke kopen, maar makkelijker is het om dit van tevoren te doen bij de ANWB of de ASFiNAG.
In de webshop van ASFiNAG of via hun smartphone-app Unterwegs kun je ook een digitaal tolvignet kopen. Let wel: dit digitale vignet kun je NIET ter plekke kopen. Je moet het digitale tolvignet minimaal achttien dagen voor gebruik aanschaffen
Brennerpas
De A13 – de Brenner Autobahn – leidt je over de Brennerpas, de laagste pasovergang over de Alpen maar tegelijk ook de drukste route vanuit Oostenrijk. Voor de Brennerpas betaal je nog een apart bedrag aan tol (te voldoen bij de kassa’s met contant geld of credit card). Niet in de rij voor de tolkassa’s? Koop dan een Videomaut bij de laatste twee benzinestations in Duitsland. Of koop de digitale trajecttol vooraf online via de ASFiNAG. Je betaalt dan de tol, waarna je kenteken wordt opgeslagen. Als je bij de Brennerpas aankomt, mag je de speciale bypass nemen
Fernpas
De route over de Fernpas is eveneens een populaire route voor wie via Oostenrijk naar Italië rijdt, ook mét caravan. Neem de pas daarom het liefst niet in het weekend, zeker niet in het hoogseizoen. Kijk ook goed naar het moment van de dag: ’s ochtends vroeg is het meestal nog rustig en ook later op de dag kun je meestal doorrijden. Op drukke momenten wordt de Fernpas regelmatig even afgesloten door middel van
Blockabfertigung, oftewel ‘blokrijden’. Dit wordt geregeld door een verkeerslicht voor de Lermooser-tunnel. Zo krijgt het verkeer meer ruimte, is er minder kans op files in de tunnels én blijft de luchtkwaliteit in de tunnels binnen de norm.
Alternatieve route via Salzburg en Villach
Een alternatieve route, die weliswaar iets langer is, is de route die je vanaf München via Salzburg en Villach naar Udine leidt. Je rijdt wel ongeveer negentig kilometer meer dan als je over de Fernpas rijdt, maar er zijn veel minder knelpunten zodat je wel veel tijd kunt winnen. Deze route is dus niet korter, maar kan zeker in het hoogseizoen wel sneller zijn
Via Frankrijk naar Italië ( let op tolwegen)
Zeker vanuit België is een reisroute via Frankrijk aan te raden. Je rijdt dan over het algemeen via Reims of Nancy en Dijon. Vanuit Dijon kun je via Chamonix naar de Mont Blanc-tunnel of over de Route du Soleil via Lyon naar de Fréjustunnel. Via Frankrijk naar Italië rijden is vanwege de tolwegen in Frankrijk wel een prijzige optie. Je betaalt ongeveer zeventig euro aan tolgeld (voor een enkele reis) plus ruim veertig euro voor een van de tunnels (eveneens voor een enkele reis).
Let wel! Vanwege een aardverschuiving is de Fréjustunnel in de Franse A43 sinds maandag 28 augustus 2023 voor onbepaalde tijd afgesloten. Er gelden verkeersbeperkende maatregelen voor beide richtingen (naar en vanuit Italië). De Mont Blanc-tunnel is vanaf 5 september 2023 drie maanden lang gesloten. De
komende vijftien tot twintig jaar zal dit in het najaar steeds het geval zijn; dan sluit de tunnel elke keer van begin september tot half december
Mont Blanc-tunnel & Fréjustunnel
De ruim elf kilometer lange Mont Blanc-tunnel brengt je verrassend snel in Valle d’Aosta, in het noordwesten van Italië. Een of meer nachtjes in deze nog vrij onbekende regio is een heerlijke start van je vakantie. Na een lekker ontbijt rijd je dan ontspannen verder naar je eindbestemming in Italië
Nog iets zuidelijker ligt de Fréjustunnel. Hoewel de route via deze tunnel wel wat langer is, is het meestal wel een snelle optie, aangezien je tot vlak voor de tunnel over de snelweg kunt rijden en ook na de tunnel al gauw weer op de snelweg zit
Comments are closed.